ČINJENICE I ZABLUDE O AGREGATIMA
U prodavnicama može se nabaviti veliki broj raznoraznih agregata za struju i pumpi na pogon sa benzinskim motorom. Postoje značajne razlike u njihovoj ceni. Postavlja se pitanje, u kojoj meri cena odražava kvalitet?
Mnogim poznatim proizvođačima oprema se proizvodi u Kini. Neko tamo gradi svoju fabriku, a neko naručuje proizvodnju. Za sve te firme karakteristično je, da radi zaštite imena i marke posebnu pažnju posvećuju kvalitetu. Među njih spada i HERON. Onome ko ne zna, otkriću tajnu: agregati za struju i pumpe HERON proizvode se u Kini. Ali, kolege iz Češke kažu, šta da se proizvodi, oni obavljaju kontrolu kvaliteta, itd, dakle, u njihovim rukama je kompletna proizvodnja. U zadnje vreme traže i naše mišljenje i mišljenje kolega iz Slovačke, ali upravljanje je u njihovim rukama.
Za laike, jedna pumpa je ista kao druga, jedan agregat za struju je isti, kao onaj drugi. Slično se može primetiti na tržištu automobila. Kod vozila iste kategorije postoje samo minimalne tehničke razlike, i zapravo oblik karoserije i opremljenost stvara razlike – pored fabričkog znaka.
TAKO MISLE LAICI! Neka porazgovara sa prodavcem vozila Volvo. Taj će mu iz rukava izvući barem 1 razlika, koji su karakteristični ili jedinstveni za Volvo (kvalitet, bezbednost, zaštita okoline, itd.). Agregat za struju ili pumpa nije toliko složen proizvod, kao automobil, ali stručnjaci će i kod njih odmah primetiti suštinske razlike. Apropo! U on-lajn izdanju o svetskoj privredi sam pročitao, da je Fabrika automobila Volvo u celosti u rukama Zhejiang Geely Holding Company-ja. Da li bi ste to pomislili? Ali nije u njihovom vlasništvu samo fabrika automobila. već i grana personalnih računara IBM-a, koju je pre nekoliko godina kupio Lenovo.
Ne smemo potcenjivati kineske ljude i kinesku tehniku. Kinezi su prilagodljiva, snalažljiva rasa, predstavljaju tip čoveka, koji će se snaći u svim okolnostima. Za njihovu privredu je karakteristično, da Vladi predstavlja problem, šta činiti sa prosečnim rastom GDP-a od 10%! Kineska preduzeća (sada već) kupuju vrhunsku tehnologiju u razvijenim zemljama, otvaraju rudnike u Južnoj Africi. U Pekingu su svesni da jeftinim masovnim proizvodima stanovništvu dugoročno ne mogu obezbediti dobrobit i viši standard. U tom duhu vlasti, koje upravljaju državnim preduzećima, izdale su nalog za širenje i „kupovinu“ svuda u svetu. A proteklih 5 godina na taj način su u inostranstvu uložili 266 milijardi dolara. (Samo radi upoređenje: bruto domaći proizvod (GDP) u Mađarskoj 2009. godine iznosio je nešto manje od polovine tog iznosa!)
Kineska preduzeća za zapadu traže savremenu tehnologiju, a u zemljama trećeg sveta u nabavku kreću radi obezbeđivanja sirovina i minerala. Dobar primer predstavlja Angola: ona je postala najvažniji dobavljač nafte za Kinu, kuda izvozi više nafte nego Saudijska Arabija. Iz ove južno-afričke zemlje put Kine tankerima od marta dnevno (!) šalju 640 hiljada barela nafte.
Ta privredna ekspanzija ima i svoju cenu. Da li postoji u svetu još jedna zemlja u kojoj ljudi ceo dan rade za činiju pirinča, u kojoj su ljudi zbog zagađenja vazduha za vreme Olimpijade šetali u maski, gde eksploatacija sirovina istovremeno znači i uništavanje prirodnih resursa? Ne postoji odgovarajuća socijalna mreža, rasprostranjena je korupcija, itd. Pored toga stvara se jedan sloj elite, koji ume iskoristiti ove mogućnosti. Sve to stvara tenzije u društvu, ali se to ovde manje oseća.
Kina više nije samo robot za masovnu proizvodnju, već je ozbiljan faktor na svetskom tržištu. Mnogi proizvođači iz razvijenih zemalja su prepoznali mogućnosti jeftine radne snage i sirovina, pa su svoje pogone premestili na Daleki Istok. Bilo je za očekivati, da pomeranje masovne proizvodnje prema Kini i uloženi kapital pre ili kasnije dovesti do cvetanja kineske privrede, i da za nekoliko decenija dospeće u žižu svetske privrede kao vlasnici poznatih firmi, koja su ranije bila u vlasništvu drugih zemalja. Danas ako neko svojoj deci kupuje Barbiku ili Betmenovu figuru, ili sedne na autobus King Long da u supermarketu kupi beli luk, treba da se seti da sve to potiče sa prostora iza Velikog zida.
U Kini se proizvode mnogi proizvodi. Izreka, prema kojoj „sve je falsifikat što nije kinesko“ nije bez osnova. Među kineskim proizvodima nalazi se i vrhunska tehnika, ali i kvalitet tipa „jeftino je, kupi ga, koristi ga jednom i baci ga“. Pored proizvoda poznatih, renomiranih proizvođača veliki broj falsifikata, kopija takođe potiče sa tih prostora.
Čuje se sa raznih strana: „takav je kao Honda, kopija Honde, proizvedeno na bazi licence Honda“. Od predstavništva Honde potiče informacija, prema kojoj Honda nije prodala licencu. Ko se poziva na to, vara svoje kupce. Dakle, ne postoji „kineska Honda“, mada deo proizvoda Honde se radi u Kini, ali i u tamošnjoj fabrici važe ista stroga merila kvaliteta, kao u matičnoj zemlji. I Honda ulaže značajne napore u potiskivanje falsifikata.
Odakle onda ta velika sličnost? Jednostavno, tako mora da izgleda jedan savremeni motor, generator, pumpa. U stvari, ovi proizvodi se rade na osnovu zrele tehnologije. Među njima nema revolucionarnih razlika, princip rada im je isti. Ali – i upravo u tom grmu leži zec – sasvim je drugačiji kvalitet prstena klipa ili radilice u mašini HERON ili Honda u odnosu na „noname“ proizvod. U Mađarskoj HERON mašine se mogu kupiti od 2006. godine, a kolege u Češkoj su ih još ranije stavili u promet. Od njih sam čuo, da se od HERON motora može očekivati 1000 radnih sati, ali postoje i takvi HERON agregati za struju, koji su bili u pogonu 3000 radnih sati.
Verovatno i Vi znate za izreku „Od jeftina mesa čorba za plot“. Ako je neki proizvod iznenađujuće jeftin, to nije bez razloga. Kopije su slabijeg kvaliteta, neki su opasni po život, iza njih ne stoji nikakva tehnička podrška (kvalifikovana prodajna mreža, stručni saveti, servisna mreža po celoj zemlji, mogućnost nabavke pribora i rezervnih delova, itd.). Međutim one firme, koji svoje proizvode – koristeći jeftinu radnu snagu – proizvode u Kini, čuvaju svoj brand, ne odstupaju od kvaliteta. To dovodi do razlika u ceni. HERON nije kineska marka. Proizvodi se u Kini, ali je naziv marke u češkom vlasništvu.
Predrasude su uvek štetne. Sprečavaju donošenje racionalnih odluka, vode vas krivim putem. Nemojte se plašiti natpisa Made in China ili PRC.
Preduzetnicima, firmama u zemlji potrebni su pouzdani proizvodi, koje mogu kupiti. Jedna ozbiljna firma ne sme sebi dozvoliti gubitke zbog nepouzdanosti radnih mašina.
Mudraci kažu: „Biraj zlatnu sredinu!“ Čuvajte se jeftinih stvari, jer to Vas može mnogo koštati. Nemojte kupiti Ferrari ako stanujete u jedno i po sobnom stanu. Birajte (predložite) pouzdane proizvode po realnim cenama, koji odgovaraju vašim očekivanjima.